img_8246.jpg

Det där om vikten

På senare tid har jag lyckats lägga på mig mer vikt. Detta med avsikten att kunna gå ner igen och se vad är det bästa för min hälsa. Ett litet experiment alltså. Till detta har jag några verktyg. Viktväktarnas matkasse och även Withings våg där jag får allt jag behöver för kontrollen. Utöver min träning naturligtvis.

(mer…)

img_8241.jpg

Adventsjogg

Första advent firades med långa varvet i Haga. Ingen vacker syn men inte heller något för veklingar. 

img_7917-2.jpg

Winter run

Söndag. 06:30. Snö utomhus och väldigt varmt inne. Hur kan jag missa årets första ordentliga snöfall? Aldrig! På med skorna och ut i nysnön. Så otroligt tyst, tomt och inte ens halt. En perfekt start på söndagen som i skrivande stund visat sig vara en bra söndag.

7,19km @ 5:49 lugnt morgontempo. 

IMG_8828

Personbästa på 21098 meter

Gårdagens Stockholm Halvmarathon har gett resultat i form av personbästa på 21098 meter runt Kungsholmen, city och Södermalm. Rekordet ligger nu på 1:50:36, dvs en förbättring med cirka 13-15minuter och ska ner lite till till nästa år. Intervallträning är det som hjälper att slå rekord.

IMG_8724

Runt runt på ett band

Dagens pass bestod av SATS Prformance Hi-Intensity pass med några enkla intervaller med ökning från 10km/h till 15km/h under några sekunder. Riktigt skön avslutning på dagen. Hoppas att vädret är med oss på torsdag då vi kör i Hagaparken – sista passet inför Halvmarathon som går av stapeln på lördag. Blir riktigt kul det där!

Time to go ballistic.

Ultralätta Rudy Project Rydon Custom med ballistiska och fotokromatiska glas samt bågar i magnesium, silikon samt titan kommer att följa med på alla framtida aktiviteter nu när man har lagt beställning på nya glasögon för löpning, cykling och allt annat jag får för mig. SportOptik på Kungsgatan levererar.

IMG_8316-0

Royal Haga levererade. 

Mycket folk som sprang i Haga imorse. Ovanligt för att vara 8:30 på en söndag, en löningshelg. Själv är man nöjd med 4,0km på under 19min och dagen har nu fått en finfin start!

IMG_8285

Alla ska med. :-)

Fick nyligen en rolig fråga från en hemlig beundrare som jag besvarar här. Alla ska naturligtvis med! Vi ses i spåret. ;-)

Let’s run. Omänskligt tidigt på en söndag?

Satsar på en tidig träningsrunda på söndag kl 8:30. Haga Parken, parkeringen vid tennisbanorna. Korta varvet (4,2km) med backintervaller efter varvet. Omänskligt tidigt på en söndag, men vilka hänger med? Oavsett väder, naturligtvis. ;)

IMG_2443.JPG

Långa i Haga

På torsdag, 27 augusti kl 19:30 kör vi 10km i Haga Parken, runt hela Brunnsviken. Lagom tempo med lite variationer. Det bjuds på trappor och backar. Häng med och ta med en vän! Det är helt gratis att vara med!

IMG_7365.JPG

Intervaller i citymiljö

Interval Runners Nordic gänget har kört intervaller i hjärtat av Stockholm. Varmt, backigt och trevligt. Häng med du också! Nästa gång vi är ute blir nog Kungsholmen runt nu på torsdag. ;)

IMG_8177-0.jpg

Midnattsloppet och personbästa på 10K

Sen kväll. 30 000 löpare i samma kläder. ’Just idag är jag stark’ i högtalarna. Självklart är det Midnattsloppet jag pratar om.

Även om uppladdningen inte har varit den bästa så har jag med en kort powernap och en sushi lyckats ta hem en personlig seger på milen. Personbästa på 48:00 får räknas som helt OK.

Mackans och Jannes tid på milen har blivit 45:16 samt 44:00 för respektive vilket är mycket bra. Kan vi trycka ner tiden till nästa säsong med cirka 2 minuter vore det guld värt, men är kanske lite svårt med tanke på folkmängden. Det är ju onekligen en folkfest det där Midnattsloppet! Ses vi 2016 i Stockholm?

Inför Stockholm Marathon

Mitt tillbaka till tiden då säsongen just tog fart och vi tränade inför Stockholm Marathon 2015. Här med Anders Szalkai inför ett glatt gäng som ska precis springa 27km längs med Stockholms gator och torg för att testa på banan innan det blir skarpt läge. En grym runda som det visade sig – perfekt ”snacka-med-polaren”-tempo och soligt väder. Mer sånt!

Race Track Technique

Idag befann jag mig på Sundbybergs IP för några intervaller och teknikövningar. Mjukt underlag och markeringarna längs med banan underlättade passet, men oj vad hårt det blev. Helnöjd med varven som blev många till antal, tiden däremot kan förbättras, men det är också därför vi kör intervallträning – för att bli bättre!

Uppför Hammarbybacken

Dagens Intervallträning bestod av backintervaller. Det skulle vara ett jobbigt pass, men vem visste det innan? Vädret var perfekt och benen var pigga. En hel del likasinnade befann sig i backen, vilket har gjort intervallerna lite hårdare – man skulle självklart vinna!