Blogg

img_8246.jpg

Det där om vikten

På senare tid har jag lyckats lägga på mig mer vikt. Detta med avsikten att kunna gå ner igen och se vad är det bästa för min hälsa. Ett litet experiment alltså. Till detta har jag några verktyg. Viktväktarnas matkasse och även Withings våg där jag får allt jag behöver för kontrollen. Utöver min träning naturligtvis.

(mer…)

img_8241.jpg

Adventsjogg

Första advent firades med långa varvet i Haga. Ingen vacker syn men inte heller något för veklingar. 

img_7917-2.jpg

Winter run

Söndag. 06:30. Snö utomhus och väldigt varmt inne. Hur kan jag missa årets första ordentliga snöfall? Aldrig! På med skorna och ut i nysnön. Så otroligt tyst, tomt och inte ens halt. En perfekt start på söndagen som i skrivande stund visat sig vara en bra söndag.

7,19km @ 5:49 lugnt morgontempo. 

Läs hela bloggen

Träningskalender

november 2019

mån tis ons tor fre lör sön
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30

Synkronisera kalendern i din enhet: Kalender-IDXMLiCalHTML
Markera datum för detaljer om tid och plats för våra träningspass.
Håll alltid utkik i kalendern om aktuell träningsstatus senast 24 timmar innan passet.

Träningsplatser


Haga Parken: lilla parkeringen vid tennisbanorna.
Sundbybergs IP: vid entrén till löparbanan.
Kungsholmen: korsningen Ekelundsbron och Hornsbergs strand.

Kanske vill du…

...veta mer om intervallträning?

...eller lyssna på vår Spotify lista?

Våra träningspass

Intervaller på tid

Den mest kända formen av intervallträning när vi springer på tid. Varje intervallpass består av tidsintervaller med högt och lågt tempo där vi bibehåller pulsnivåer inom rätt zoner.

 

Exempelvis: Tävlingstempo i 2 minuter varierat med 30 sekunders vila med lätt joggning som repeteras 10 gånger.

Intervaller på distans

Har du någonsin sprungit ”jättesnabbt till nästa lyktstolpe” och sedan vilat för att gör om det? Varje intervallpass består av distansintervaller som ska avverkas i antingen högt eller lågt tempo.

 

Exempelvis: Högt tempo i 200 meter varierat med 100 meter i lägre tempo som repeteras i 3 kilometer.

Pyramidintervaller

1-2-3-2-1 intervallerna är snälla mot kroppen och alla klarar av det. Det är lätt att fuska, men vill du? Det svåra är att bibehålla samma tempo och det är här du lär känna din kropp.

 

Exempelvis: 15-30-60-30-15 sekunder i högt tempo varierat med 15-30-60-30-15 sekunder i lägre tempo. Notera att du ska kunna springa 60 sekunders intervaller i samma tempo som 15 sekunders intervaller, så du måste välja rätt för att hålla igång hela passet.

Backintervaller

Precis som namnet säger – intervaller i backe. Vi väljer en liten backe eller springer fram till ett helt berg och bestiger det flera gånger. Valfritt tempo, men alla ska med upp på toppen! Ett toppen tillfälle att släpa med en vän.

 

Exempelvis: Behagligt tempo uppför Hammarbybacken varierat med vila i nedförsbacke. Fram till att man ser en solnedgång från toppen.

Variationsintervaller

Du vill väl variera din träning och bygga upp styrka, explosivitet och spänst? Under passet varierar vi övningarna för hela kroppen. En klassiker är att variera hopprep med korta och snabba intervaller på distans för att bygga upp spänsten.

 

Exempelvis: 100 hopp med hopprep varierat med 400 meters intervaller i högt tempo.

Mer på vägen

Alla våra träningspass innehåller ett överraskningsmoment, men även intervallernas variation är i princip oändlig, vilket gör varje pass så unikt och roligt. Ta med en vän och prova på våra träningspass helt gratis. Vi varierar och överraskar med något intervallschema som vi har på lager. Hög puls utlovas och träningen förblir alltid rolig och intensiv.

Våra medlemskap

Prova på

Att provträna med oss är helt gratis och du förbinder dig inte till något! Skicka iväg ett meddelande med ditt namn och telefonnummer till info@intervalrunnersnordic.se senast 24 timmar innan passet du önskar delta på så ser vi till att du får ett ordentligt intervallpass. Ta med en vän!

Go!

Vårt ordinarie medlemskap där du kan delta på alla våra medlemsträningar och ta del av mer kunskap kring intervall- och pulsträning. Inget krångel.

Pris: Gratis året ut! (ordinarie pris 1 250.-/år)

Go Good!

Medlemskap som gör gott för både dig och andra! För varje ny medlem skänker vi 100 SEK till Barncancerfonden. Vi belönar naturligtvis våra hjältar, så en överraskning dyker upp.

Pris: 1 300.-/år

Go Sprint!

Medlemskap med det där lilla extra. Utöver vårt ordinarie medlemskap erbjuder vi dig anpassade träningsprogram och rabatter hos våra samarbetspartners.

Pris: 1 450.-/år

Häng med på ett av våra gratis träningspass. Kom igång snabbt. Intervallträning gör skillnad!

Genomförda lopp
24
Avverkade kilometer
18720
Maxpuls
198
Snittålder
29

Vi är Interval Runners Nordic

Hur tränar vi?

Varje träningspass är unikt. Vi satsar på variation mellan hög- och lågintensiv träning på olika underlag. Vi tränar explosivitet och styrka under våra kortare pass och bygger upp konditionen under våra längre distanspass. Alla träningstillfällen innehåller ett överraskningsmoment som stärker dig som löpare. Häng med!

  • Intervallträning på grus, trail och track
  • Explosivitet och styrka under kortare pass
  • Kondition och uthållighet under längre pass
Styrka
83%
Distans
76%
Kondition
90%
Explosivitet
95%

Om oss

Interval Runners Nordic drivs av Alex Persson och Jan Boman. Vi är det Stockholmsbaserade kompislaget med passion för intervallträning och vill inspirera Sverige till varierad motion baserat på intervall- och pulsträning. Intervallträning är inte bara coolt, men ger även ett verkligt resultat och kan kombineras med andra idrotter. Intervallträning i grupp är utmanande, roligt och gör dig friskare.

Sedan 2006 har vi tillsammans sprungit olika lopp och helt vanliga träningspass i de flesta terräng. Vi vill nu dela glädjen och kunskapen med alla som vill också variera sin träning - nybörjare som mer erfarna triathleter. The more - the merrier!

Vår vision är att multiplicera idrottsutövarnas kapacitet och visa på intervallträningens goda effekt samtidigt som vi har otroligt kul under våra variationsrika träningspass. Vi vill inspirera till varierad träning, dela vår passion för löpträning och bidra till ett friskare och gladare Sverige. Hör av dig och häng med!

Stockholm om våra träningspass

Interval Runners Nordic håller ett perfekt tempo genom hela träningspasset. Träningsvärk är nog garanterad dagen efter. Favoritpasset? Backintervaller vid Hammarbybacken i Stockholm.

1
Nicolas Martinsson Springer ett maraton på cirka 3 tim 45 min

Ett perfekt tillfälle att komplettera ordinarie träning på gym och springa i alla väder! Favoritpasset är nog ändå det i Haga Parken.

Jessica Jakobsson Springer gärna Tough Viking igen

1-2-3-2-1 intervallerna satt perfekt efter en tuff dag på jobbet. Ett perfekt sätt att varva ned med ett glatt gäng! Rekommenderas varmt.

3
Daniel Rasmusson Springer milen på cirka 45 minuter.

Vi rekommenderar

1
2
4
3
5


Vill ditt företag synas här? Vi är öppna för diskussion med nya samarbetspartners och sponsorer som vill finnas där för våra medlemmar. Ta kontakt med oss direkt!